Uit een nederlandse studie* is gebleken dat je aanhoudende stress
kunt doorbreken door dagelijks een afgebakende periode in te lassen
om te gaan zitten piekeren.

Tweeënzestig deelnemers die leden onder stress, last hadden van een
burn-out of met zware problemen op het werk kampten, kregen tijdens
dit onderzoek technieken aangereikt die hen leerden om hun gepieker
te concentreren tijdens een 30 minuten durende periode en dat elke dag opnieuw.

Die techniek bestaat uit vier eenvoudige stappen:

  1. Mensen dienen eerst te beseffen wanneer ze piekeren.
  2. Dan moeten ze ergens in de loop van de dag tijd vrijmaken om over hun bezorgdheden na te denken.
  3. Tenslotte moeten ze, wanneer ze zichzelf er buiten die welafgebakende periode op betrappen toch over iets te zitten piekeren, onmiddellijk daarmee stoppen en doorgaan met de wat ze op dat moment aan het doen waren.
  4. De tijd die ze vrijmaken om te piekeren moeten ze gebruiken om te proberen oplossingen voor hun problemen te vinden.

Uit de studie bleek dat de deelnemers die er in slaagden de eerste stap te zetten, al beter gingen presteren dan degenen die werden behandeld voor hun stress.
Diegenen die alle vier de stappen volgden deden het uiteraard nog beter.

Nieuw?
Niet helemaal. Al in de jaren ‘80 is onderzoek gedaan hoe mensen met zorgen, beïnvloed konden worden tot ander gedrag (Borkovec).

De kern van de aanpak is, mensen bewust te maken en te time-boxen.
Immers, als je jezelf bewust wordt dat je gaat zitten piekeren, besluit je tijd apart te zetten om precies dan even goed te gaan piekeren.
Vervolgens ga je bewust door met waar je mee bezig was.
En dan ga je bewust op ingeplande tijd een oplossing proberen te bedenken voor het probleem, waarover je piekert.

Je ordent je tijd, je ordent je gepieker en je ordent de tijd dat je aan de oplossing werkt!

Bron:
Journal of Psychotherapy and Psychosomatics (juli 2011).
(via msnbc.com en healthnews)

E-Mail This Post/Page Print deze pagina