Maaike van der Meulen en Marianne Ligter drijven sinds 1993 Meander Bloemsierkunst in Hilversum. Geen gewone bloemenzaak, maar een specialty store op het gebied van zijden bloemen. Van oorsprong kwamen ze niet uit ‘de bloemen’. Hebben ze hun talent tot bloei gebracht ?

Marianne Ligter en Maaike van der MeulenMarianne Ligter en Maaike van der MeulenBeiden komen voort uit de zorg, al liep hun loopbaan geheel anders. Maaike heeft jarenlang leidinggevende posities vervuld in de zorgsector, terwijl Marianne zich ontwikkelde via de catering en later Human Resources in de gezondheidszorg.

Wat trok hen? Belangrijke leidraad bleek wel ‘het zorgen voor mensen’, maar in de zorg ging het daar steeds minder over. Het werd steeds meer vergaderen, feedback geven en evalueren.

Maaike kreeg eind jaren ’80 heel sterk het gevoel, dat zij “iets met mijn handen moest gaan doen, iets creatiefs, even uit het zorgen voor anderen en meer ontspannen.” Zij ontdekte op gegeven moment een deeltijdopleiding in Naarden tot bloemist. Na goed voorwerk en een stageplek gevonden te hebben, informeerde zij haar echtgenoot. Hij zei: “Als je daar je ei in kwijt kunt, dan moet je dat doen.” “Hij zag ook wel, dat het mij in de zorg niet meer lekker ging. De volgende dag ben ik naar kantoor gegaan en zei: Ik neem ontslag. Dat was wel heel eng, al mijn zekerheden overboord. Van het managen naar het creatieve, een hele overstap.”

Marianne LigterMarianne LigterMarianne: Maaike vroeg mij op een dag of ik haar wilde helpen met het maken van bloemstukken voor een jaarmarkt. Ik ben altijd wel in de weer geweest met bloemen en het ging ons prima af. Dat was voor haar, net als voor Maaike een jaar eerder, de aanleiding de beroepsopleiding tot bloemist te gaan volgen. Ook zij gaf na overleg met haar partner haar baan er aan. Doorslaggevend was, dat haar creativiteit vooral langer tot zijn recht zou blijven komen in de bloemen dan in de aanvankelijk overwogen cateringbusiness.

Met allebei een gezin, was het voor hen in aanvang keihard buffelen voor een salaris ver beneden het minimumloon. Marianne had daarbij nog vijf jaar een baan in een bloemisterij; daar leerde zij echt het vak. “Bloemen moet je doen!”.
Na afronding van hun beroepsopleiding startten zij hun eigen bedrijfje met het geven van workshops bloemschikken; nog steeds met echte bloemen. Langzaamaan leerden ze publiciteit te maken in de pers en voor tijdschriften; goede bladen, want hun cursisten kwamen uit heel Nederland.
“We hebben het ondernemer-zijn echt geleerd in de praktijk. We hebben eigenlijk nooit een ondernemersplan van tevoren geschreven, het is eigenlijk altijd achter ons aan gekomen !”

Maaike van der MeulenMaaike van der MeulenNa drie jaar vroeg een vriendin of ze ‘wat in zijde’ konden maken voor haar bedrijf. Het bleek een gouden greep, toen ze inzagen dat zijde veel praktischer bleek dan natuurlijke bloemen en zij hun creativiteit er nog meer in kwijt konden. Van een collega konden zij een collectie materialen overnemen èn een grote zakelijke relatie. Particulieren waren verbaasd over de kwaliteit en begonnen eveneens te bestellen. “Toen begon het echt wat te worden, maar we hadden nog steeds geen ondernemersplan; dat moeten we nòg schrijven !”

Vanaf 1995 opereren de dames vanuit een fraai winkelpand in hartje Hilversum. Na zeven succes-volle jaren kwam door wegwerkzaamheden in hun straat, de noodzaak zich te heroriënteren. Ze besloten zich te focussen op de zakelijke markt. Sindsdien is dit hun core business en met succes.

Meander staat als een huis. Beiden zijn tevreden met hoe het bedrijf er bij staat. De creativiteit in het bloemsiervak komt ook tot uiting in hun ondernemerschap: Op eigen wijze blijven zij zich vernieuwen.
“Onze mooiste opdrachten ? Gek genoeg zit dat met name in de uitdaging, weer iets unieks te creëren. Tegelijkertijd is het altijd de kunst om aansluiting te houden bij met name de onuitgesproken wensen van de klant: ook daar moet het gevoelsmatig blijven kloppen. Het verlangt dus dat we doorvragen, wensen moeten expliciet, kenbaar worden.
Dat is een spannend proces. Daar sluit het voor ons weer aan op de drijfveer die we hadden bij het werken in de thuiszorg: Het moet goed zijn voor onze opdrachtgever, het moet kloppen!”

En hun uitdaging de komende jaren ? “We willen dolgraag onze passie behouden en dat bereiken door bij iedere cliënt weer dat wow-gevoel weten op te roepen. We willen onszelf even zo goed blijven verrassen. Komende jaren willen we ons daarom nog meer gaan richten op bedrijven en organisaties die al goed ‘voor zichzelf zorgen’, die een zekere exclusiviteit hebben bereikt en waar onze bloemcreaties bijdragen aan versterking van hun imago naar hun cliënten en evenzo het welbevinden van hun medewerkers bevorderen.”

Met recht dus ondernemers, die hun talent tot bloei hebben gebracht !

Benieuwd ? Neem even een kijkje op www.meanderbloemsierkunst.nl

E-Mail This Post/Page Print deze pagina