Mindfulness krijgt langzaamaan de aandacht die het verdient !

In Thema, het gelijknamige tijdschrift & uithangbord van de uitgeverij met die naam, verscheen in het meinummer een artikel over Mindfulness.

Ger Schurink schreef een boekje over dit onderwerp. “Er is niets religieus of spiritueels aan meditatie of Mindfulness.” Hij vindt het jammer, dat het begrip Mindfulness zo’n zweverige naam heeft. Schurink richt zich in het bijzonder op het helende element van meditatie om zodoende minder automatisch te reageren vanuit ingesleten gewoontepatronen.

Zodoende ontstaat ruimte voor nieuw gedrag.

“Het is anders dan RET*”, aldus Schurink. “Daar gaat het om zeg maar, het ‘repareren’ van je gedachten en overtuigingen. Bij Mindfulness richt je je op je gevoel. Door gevoelens te laten, vindt verwerking plaats.” Zijn belangrijkste oefening is de meditatie.

* RET - Rationeel Emotieve Therapie, ontwikkeld door Ellis in de jaren ‘50 van de 20ste eeuw.

Aandacht en mededogen.

Mijn benadering is een wat andere.
Mindfulness betekent niets anders dan ‘in aandacht zijn’.
Deze drie woorden tezamen geven het z’n volle betekenis.

Het gaat bij Mindfulness om concentratie van de beoefenaar op hetgeen zich aandient op dit moment. Het gaat dus niet om aandacht voor het verleden of voor de toekomst, omdat die wel gedacht kunnen worden, maar geen realiteit zijn. We kunnen alleen in het hier en nu zijn.
Van Doen naar Zijn.

De achtergrond van Mindfulness is een boeddhistische. In het boeddhisme wordt steeds getracht te komen tot een zuivering van de gedachten, het hechten, het lijden aan het stoffelijke, het verleden en toekomst.

Dat kunnen we bereiken door ons te oefenen. Iedere dag opnieuw. Niet dat dat zwaar of ingewikkeld moet zijn. Iedere dag moeten we werken, eten en de afwas doen. Maar als we dat met aandacht kunnen doen, staan we met veel meer rust tegenover die arbeid en kunnen we deze anders gaan beschouwen, anders gaan waarderen. Onderscheid tussen goed of fout, tussen verdriet en vreugde, tussen nu en straks, valt weg.

Dat vraagt ook aanvaarding van jou zelf. Door naar jezelf te leren kijken, door je eigen handelen te zien jegens je naaste, je werk en je doelen, kun je mededogen ontwikkelen.

Als ik mededogen kan hebben voor mijzelf en de situatie waarin ik mij bevind, kan ik vrede ontwikkelen in mijzelf. Ik kan mijn acties concentreren op wat ècht nodig is. Dat schenkt kracht, uithoudingsvermogen en vastberadenheid.

Kijk ook in mijn Aanbod voor Particulieren. In de Agenda vind je de nieuwste cursusdata.

E-Mail This Post/Page Print deze pagina