14 januari 2009

De Prooi

ABN AMRO was een toponderneming. Tot in 2001, toen de bank besloot tot de grootste reorganisatie uit haar bestaan. Daarna werd het standaard, dat er gesneden werd in het personeelsbestand, alsof het een permanente winstbijdrage kon zijn, steeds maar weer te reorganiseren. Bizar werd het, omdat het niet meer om mensen ging: niet om het personeel en zeker niet om de klant.

De ProoiIn De Prooi reconstrueert Jeroen Smit op aangrijpende wijze hoe de topbestuurders van ABN AMRO jarenlang vooral gevangen zaten in interne twisten. Ze luisterden zo slecht naar hun klanten, werknemers en aandeelhouders dat het bedrijf de regie over zijn toekomst volledig kwijtraakte.

Wouter Bos las het tijdens zijn Kerstvakantie 2008.
Hij verhief het tot verplichte literatuur voor al zijn leidinggevenden op het Ministerie van Financiën.

Ik zou het verplichte kost willen laten zijn voor iedere ondernemer, iedere leidinggevende, in wat voor soort organisatie dan ook.

De lessen zijn talrijk, maar de belangrijkste is wel:
Als je niet luistert naar je klanten en werknemers en dat maar stug volhoudt, dan is het binnen no-time: “Over en Uit!”.
In 2011 is ABN AMRO weer gaan luisteren naar zijn klanten… zeggen ze. We gaan het ongetwijfeld merken!

Het boek ‘De Prooi’ bij Bol.com.

E-Mail This Post/Page Print deze pagina