In NRC Handelsblad las ik een interview van Roel Janssen met Peter Robertson, internationaal organisatie consultant KPMG en hoogleraar organisatie ecologie in Hangzhou, China. (Peter Robertson is ook psychiater).

Robertson denkt dat veel economische beslissingen van zowel particulieren, ondernemingen en overheden in de economische hoogconjunctuur gebaseerd zijn geweest op ‘hebben, hebben’ waarin het traditonele continuïteitsdenken werd afgezworen. Met oogkleppen op manipuleerde iedereen zijn mogelijkheden tot het uiterste, legde verantwoordelijkheden buiten zichzelf en weigerde men het eigen handelen objectief te beoordelen, laat staan daar naar te handelen.

In dit continuïteitsdenken baseert de mens zich op het instandhouden van de cyclus ‘zaaien, groeien en oogsten’: De cyclus staat voorop in dit denken, niet een lineair jaarlijks toenemende opbrengst. En daar zit ‘m de pijn.
Robertson: “Mensen zijn niet geprogrammeerd om succes te wantrouwen. Langdurige perioden waarin grote systemen goed lijken te functioneren, verdoven. Succes belemmert je om afscheid te nemen van datgene waarmee je bezig bent.”

Hij vervolgt: “Deze crisis wordt nu benaderd met de middelen die haar ook veroorzaakt hebben.” De hypotheekcrisis in Amerika werd veroorzaakt door goedkoop geld; de centrale banken en overheden lenen wereldwijd nu enorme kapitalen om het systeem van groei-groei weer aan te zwengelen. Die rekening zal later weer terugbetaald moeten worden. “Het is nu tijd om stil te staan bij waar het voor jou om gaat. Incasseer je verlies, ga terug naar je kern, herbezin je en verschaf jezelf ruimte.”

Wat betekent dit advies van Robertson voor jou?

  • Voor de werknemer: Wat betekent werktijdverkorting of ontslag uit je baan voor jou en je gezin ? Wat ga je doen met jouw capaciteiten in de komende vijf tot tien jaar ? Wat wil je echt gaan realiseren? Wat wordt jouw plan?!
  • En voor de ondernemer: Wat betekent deze recessie voor de wijze waarop jij met werknemers, met klanten omgaat? Welke ruimte kun je creëren voor een strategische verandering in jouw ondernemen?!

Confronterende vragen misschien. Wellicht gaat het je nog goed, voel jij nog geen noodzaak om bij de mogelijke antwoorden stil te staan. Mijn advies hierbij is dan voor jou: Denk in goede tijden, zodat je kunt handelen in slechte tijden. Succes!

E-Mail This Post/Page Print deze pagina